2020. évi Kárpát-medencei ZöldOkos Kupa évente megrendezésre kerülő fenntarthatósági tudásverseny. A versenyen felső tagozatos (5-8. osztályos) diákok indulhatnak 3 fős csapatokban.

Az online fordulók és a helyszíni versenyek kérdései szorosan kapcsolódnak a 2020. évi Fenntarthatósági Témahét témáihoz: az energia-takarékossághoz, a klímaváltozáshoz és az egészségneveléshez.

A megyei elődöntőkön, március 27-én Magyarország megyéinek és a határon túli országok meghatározott területeinek 9-9 legjobb csapata mérte össze tudását.

A regionális döntőkbe a megyei döntők nyertesei, valamint régiónként a 2 legjobb csapat juthatott be. Iskolánk (H)egységben az erő elnevezésű csapata idén immár második alkalommal bizonyult Csongrád megye legjobbjának és jutott be a regionális döntőbe.

A csapat tagjai: Garas Kende, Székely Áron, Wodala Benjámin 7. a osztályos tanulók.

Felkészítő tanár: Zelenainé Valaczkai Gyöngyi

 


 

 

Távoktatás -> osztályfőnöki óra -> megemlékezés

Újra gondoltuk, és megvalósítottuk: 7. a osztály

Zelenainé Valaczkai Gyöngyi

            osztályfőnök

 A megemlékezéssel kapcsolatos videó a képre vagy IDE kattintva érhető el!

 


Március első felében alsó tagozatos tanulóink a Gergely-járás hagyományait felelevenítve invitálták iskolánkba a Katona utcai, Földmíves utcai, Kölyöksziget (Pick), Klebelsberg Telepi, Gyálaréti és a Bem utcai óvodákba járó nagycsoportos gyerekeket.

Szervezők: Péterné Brányi Ildikó és az alsós munkaközösség.


OTP Fáy András Alapítvány által szervezett OK Roadshow-n - ami egy pénzügyi, gazdasági, gazdálkodási edukációs és ismeretterjesztő program - vett részt több osztályunk a Pénz7 témahéten. Ez a pénzügyileg tudatos gyerekek programja volt, amely játékos formában tanítja pénzügyi ismeretekre a felső tagozatos diákokat. A jövő generációja számára elengedhetetlen a pénzügyi tudatosság kialakítása. A program első része egy pénzügyi kvízjáték volt, amelyen a gyerekek megismerkedhettek olyan kifejezésekkel, mint a bevétel, a kiadás vagy akár az infláció. Ezt követően számos játékot, köztük VR szimulátort, X-boxot, ugrálóvárakat, autószimulátorokat is kipróbálhattak a jelenlévők. Zárásként sztárfellépők Pápai Joci és a USNK voltak. Résztvevő osztályok: 6.a, 6.b, 7.a, 7.c.

Szervező: Tibai József és az osztályfőnökök.


A húsz éve történt nagybányai ciánszennyezést sokan a csernobili atomkatasztrófa óta történt legnagyobb környezeti katasztrófának is nevezték. A ciánszennyezés következtében a becslések szerint 1240 tonna hal pusztult el a Tisza magyarországi szakaszán.

A Tisza élővilágának emléknapján a 2000-ben történt ciánszennyezésről emlékezett meg

az 5.b, 6.b, 7.a és a 8.a osztály.

Szervező: Zelenainé Valaczkai Gyöngyi


 


A biodiverzitás megőrzésének fontosságára hívjuk fel a figyelmet azzal, hogy az év élőlényeiből és egyebeiből állandó kiállítást rendeztünk a földszinten kihelyezett tárolókba. A kategóriák sorsolás útján kerülnek az osztályokhoz. A tanulók ezután összegyűjtötték, rendszerezték a feladatul kapottról az információkat, és ezt az osztály minden tagja megismerte. A kiállítást ezután tetszőleges időpontban az összes osztály megtekintheti, ezzel is gyarapodnak ismereteik.

A kiállítási anyagot a 4.a, 4.b, 5.a, 5.b, 6.a, 6.b, 7.a, 7.b, 7.c, 8.a, 8.b osztályok készítették.

A teljes anyagot az érdeklődők iskolánk földszinti aulájában tekinthetik meg.

Szervező: Zelenainé Valaczkai Gyöngyi és az osztályfőnökök.

 


Országszerte 7500 ajándékcsomagot állítottak össze általános iskolások rászoruló gyermektársaiknak a PontVelem Okos Program, a GLS Hungary, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és az Origo közös Karácsonyi MosolyManók akciójában.

Ennek köszönhetően sok hátrányos helyzetű gyermeknek került ajándék a karácsonyfa alá, hogy ők is vidáman ünnepelhessenek.

Az idén immár harmadik alkalommal csatlakoztunk ehhez a nagy sikerű ajándékgyűjtő kezdeményezéshez. Iskolánk tanulói és szüleik 80 darab csomagot készítettek.

Az ajándékokat a Máltai Szeretetszolgálat juttatta el a rászoruló gyerekeknek.

Résztvevő osztályaink: 1.a, 1.b, 2.a, 3.a, 3.b, 5.a, 5.b, 6.b, 7.a, 7.b, 7.c,  8.a

Szervezők: Novákné Engi Ildikó és az osztályfőnökök.


Mozdulj a klímáért! – A 2019-es kampány eredményei

2019. szeptember 2. és október 18. között 77 oktatási intézmény 16 887 diákja és

1 722 pedagógusa mozdult a klímáért.

A kampányban 310 722 zöld mérföldet gyűjtöttek a magyar résztvevők:

128 311-t környezettudatos utazásokkal, 60 076 járt a húsmentes és helyi élelmiszeres napi étkezések után, 107 660-t értek a helyi zöld akciók, az elültetett 587 facsemetét pedig 14 675 zöld mérfölddel jutalmazták.

Iskolánkból 329 tanuló és 23 tanár 10 475 zöld mérfölddel járult hozzá ehhez az eredményhez.

A hazai résztvevők ismét kivették részüket az európai kampány sikeréből, amelyben 13 ország 217 798 résztvevője több mint 3 254 649 zöld mérfölddel hívta fel a madridi klímacsúcs résztvevőinek figyelmét a helyi tevékenységek fontosságára.

A kampányban egyéni és kiscsoportos szabadon választható feladatok is szerepeltek.

Az egyik a jövő-jármű tervezése volt. Alkotásokat vártak arról, hogy a fiatalok milyennek képzelik a jövő közlekedését. A beérkezett pályaműveket a Magyarországi Éghajlatvédelmi Szövetség és a Reflex Környezetvédő Egyesület 5 fős zsűrije bírálta el, és hozta meg konszenzussal döntését.

Iskolánkból beküldött rajzok közül  Sebők-Pap Liliána, 6.a osztályos tanuló munkája II. helyezett lett.

A díjazottakat bemutató kiadvány ezen a linken tekinthető meg:

https://issuu.com/csabalajtmann/docs/mozdulj_19_eredmeny

Liliána rajza a 27. oldalon látható. Gratulálunk a sikeréhez!

 

Zelenainé Valaczkai Gyöngyi

öko munkaközösség-vezető

 

 


Novemberben a Magyar Madártani Egyesület munkatársa tartott rendhagyó órákat az alsós évfolyamokon. Az interaktív, játékos foglalkozás témája a madárbarát kert, a téli madáretetés volt.

Résztvevő osztályok: 1.a, 1.b, 2.a, 2.b, 3.a, 3.b, 4.a, 4.b

 

Demeterné Oroján Ágota

tanító

szervező

 

 


Az Utazó Múzeum program keretében a szegedi papucskészítés hagyományait elevenítettük fel egy óriás társasjáték segítségével, Kulik Melinda múzeumpedagógus vezetésével.

A játék során különféle furfangos feladatokat megoldva bepillantást nyertünk a papucskészítés munkafolyamataiba, megismerhettük milyen eszközökkel, anyagokkal dolgoztak régen a papucskészítők.

Továbbá azt is megtudtuk, hogy a papucs szó török eredetű, 1527-ben jegyezték fel használatát. Készítésének módja és használatának divatja a török hódoltság idejéből származik. A szegedi monda szerint a helyi menyecskék papucsuk sarkával ütötték agyon a körülöttük legyeskedő Hóbiárt basát. A 17. századra Sárközben, Kalocsán és Szekszárdon is elterjedt a használata. A papucsviselet az olcsóbb viselet hölgyek számára, akik nem tudták megfizetni a cipőkészítést. A legtöbb papucskészítő mester Móravároson élt. 1922-ig a csizmadiák készítették, utána lett különálló mesterség. Egy pár papucs készítése 3 órán át tartott. A szegedi papucs varrással készült. A kész papucsot a mesterek feleségei díszítették, szalagozták, zsinórozták. Mivel egy kaptafán készült, csak viseléskor vált el melyik a jobb és bal lábas. A szegedi papucs jellegzetessége a magas sarok, valamint a bársony papucsfej pipacsos-kalászos-búzavirágos hímzése.

A szegedi papucs készítése és viselése szorosan összefonódik Szeged város történetével.

A 19-20. századi szegedi lakosok egyik legjellemzőbb viselete. Ma már csak ajándéktárgy-ként találkozhatunk vele.

A szegedi papucs 2004 óta védettséget élvez. Szeged város egyik jelképe lett.

A programon az 5.a, 5.b, 6.b, 7.a, 7.c, 8.a osztályok vettek részt.

Képek és videók a foglalkozásról:
https://drive.google.com/open?id=1PepslpoelpZrjgc2lz1YqWipzWglI69S

Zelenainé Valaczkai Gyöngyi

öko munkaközösség-vezető

 

 

 

 


Az Európai Hulladékcsökkentési Hét

2019. november 16-24.között került megrendezésre.

Az idei év kiemelt témája a környezettudatos szemléletformálás, a hulladékkeletkezés megelőzése érdekében –

„Nyisd ki a szemedet és csökkentsd a szemetet!”

szlogennel.

A hulladék egyre inkább elveszi az életterünket, szennyezi a környezetünket. Ezért az idei évben arra buzdítottunk mindenkit, hogy járjon nyitott szemmel, fedezze fel, majd oldja meg azokat a helyzeteket, melyekben hulladékok keletkezését megelőzhetjük, illetve csökkenteni tudjuk a mennyiségüket. Legyen ez közvetlen környezetünkben, az iskolában vagy az ezeket összekötő utakon. Hiszen ha valamiért már pénzt adtunk ki és megvásároltuk (nem azért mert igényünk, hanem mert szükségünk volt rá), akkor azt ne dobjuk a szemétbe. Az újrahasználat, az adományozás, vagy éppen „újjászületése” révén a  tárgyak tovább élnek, maradnak az anyagok a gazdaság körforgásában és ezáltal nem kell újabb környezeti elemektől megfosztani a már így is túlfogyasztott Földünket.

A Szegedi Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. munkatársa, Horváth Ádám tartott felső tagozatos tanulóinknak előadást, melyben további ötleteket kaptak diákjaink, hogy ők mit tudnak tenni a célok megvalósítása érdekében. Például, hogy vásárolni bevásárlólistával és-táskával érdemes elindulni. Kerüljék a túlcsomagolt termékeket. Gyűjtsék szelektíven a hulladékot, amit tisztán kell bedobni a gyűjtőbe, a palackokat pedig laposra taposva. Részesítsék előnybe a saját kulacs használatát a palackozott italokkal szemben. Az elromlott eszközöket lehetőség szerint érdemes megjavíttatni, a feleslegessé vált, de még használható tárgyakat pedig elajándékozni. Megismerték továbbá a „8R” iránymutatását, amit ha igyekeznek betartani, akkor jó úton járnak.

https://drive.google.com/open?id=1r3BqJ1_AYTUTVGzBu6r3AXFj0G2Z0MMK

 

Zelenainé Valaczkai Gyöngyi

öko munkaközösség-vezető

szervező


 

2019. november 13-án ellátogattunk a Radnóti Miklós Gimnázium Termosz Laboratóriumába az osztállyal. Először a laboratórium biztonsági, balesetmegelőzési szabályait ismertették meg velünk. Majd kétfelé bontották az osztályt.

A mi csoportunk biológiafoglalkozással kezdett, ahol több érdekes, hétköznapi életben is hasznos dolgot próbáltunk ki. Először a vérnyomásunkat mértük meg nyugalmi állapotban, majd pár guggolás után. Második feladatunk a légzésfunkciónk vizsgálata volt spirométer segítségével. A harmadik feladatban felkértek bennünket, hogy egy bűntény felderítésében segítsünk. A helyszínen talált (mű)vér-mintát kellett a gyanúsított személyek vérével összevetni, és kideríteni, ki a tettes. Sikeresen megoldottuk a feladatokat. A biológia gyakorlatot Zelenainé Valaczkai Gyöngyi tanárnő vezette.

Ezután cseréltünk a másik csoporttal, következett a kémia gyakorlat. Először a titkosírás fortélyaival ismerkedtünk meg némi citromlé, keményítő, jód és kénsav segítségével. A következő kísérletben szivárványt készítettünk egy-egy kémcsőbe, ami nagyon látványos volt. Az utolsó feladat során kémiai virágos kertet „növesztettünk”. A kémia gyakorlatot Csanádi Mária tanárnő tartotta.

Nekünk nagyon tetszett mindkét foglalkozás, szeretnénk még máskor is ellátogatni a Termosz Laboratóriumba.

https://drive.google.com/open?id=1U73PoWp-2pepnYfzthvKdEZ-obiGpPxJ

 

Baranyi Melitta, Urbán Alíz 8. osztályos tanulók


 

Megújulás környezettudatos módra

 

„Attól, hogy valami régi, még nem biztos, hogy rossz és ki kell dobni. A fóliákkal összhangot lehet teremteni akár a díszítésben, akár bútorzatban” – vallja Zsámboki Judit. A Fóliás Juci néven ismert gödöllői anyuka ezen ötletét az általános iskoláknak meghirdetett akciójával próbálja népszerűsíteni. Egy közösségi oldalon találtunk rá a felhívásra, miszerint az őszi jótékonysági országjáró körút keretei között 4 vidéki város 1-1 iskolájának megújítását támogatja és ehhez várt jelentkező intézményeket.

Szegeden Juci választása iskolánkra esett. Előzetesen felmértük, hogy az iskola mely helyiségeiben és milyen bútorokat, falakat érdemes illetve égetően szükséges megújítanunk. ÖKO-iskola lévén nagyon fontos számunkra a gazdaságosság és a fenntarthatóságra nevelés, a környezettudatosság. Ezért is örültünk annak, hogy kicsit megújulhatunk, megszépülhetünk. Juci előzetesen létrehozott egy zárt csoportot a közösségi oldalon, ahol a résztvevő szülőket és kollégákat tájékoztatta a tudnivalókról, oktató filmeket bocsájtott a rendelkezésünkre. November 11-én, hétfőn délután 4 órától azonban rövid ismertetőt, továbbképzést tartott a fóliázás titkairól, megmutatta, hogyan kell illeszteni, ragasztani, majd kiosztotta a közel 90 tekercs fóliát, és a jelenlévők munkához láttak. Kicsit döcögősen indult a munka, de Juci folyamatosan  járőrözött” az egyes helyszínek között, jótanácsokkal, ötletekkel látta el a szorgos munkásokat. Juci akciójának és az önként vállalkozó szülőknek és nagyszülőknek köszönhetően megújult és barátságosabb lett az iskolánk ebédlője, a földszinten található ajtók. Megszépült a szekrénysor a 26.teremben, valamint a 30. és 34.teremben a beépített szekrények is színesebbek, vidámabbak lettek. Pontosan olyanok, mintha újak lennének… Az emeleti közösségi térben szövegbuborékok kerültek a falra humoros idézetekkel, valamint a portától különböző színű lábnyomok mutatják az utat a fontos helyiségek felé. A délután tombolával zárult.

Ezúton is szeretnénk köszönetet mondani Jucinak, aki az eszközöket és a fóliákat felajánlotta, és nem utolsósorban a szülőknek, akik társadalmi munkában életre keltették régi bútorainkat.

https://drive.google.com/open?id=1Tk-IM7-xxw0xZygU-i5-NYGJmlWjVVuI

 

Novákné Engi Ildikó

szervező


 
Az Állatok világnapjához kapcsolódóan iskolánkba járt az Utazoo Minizoo. Érdekes, izgalmas és interaktív állatbemutató volt ember és állat kapcsolatáról, egzotikus és ismert állatokkal. Láttunk, simogattunk axelotlot, szakállas agámát, vadászgörényt, görög teknőst, törpe nyulat, csótányt, boát, erdei siklót, sünt, madárpókot.

Mire is jó egy állatbemutató? Eloszlatja a tévhiteket. Közelebbről megismerhetünk olyan állatokat, amiket még nem láttunk. Legyőzhetjük félelmeinket, fóbiáinkat. Nincsenek rácsok, üvegek az állatok és az ember között.

Résztvevő osztályok: 2.a, 2.b, 3.b, 4.a, 4.b, 5.a, 5.b, 6.a, 6.b, 7.a, 7.c az osztályfőnökeikkel. 

A képek itt érhetők el:

https://drive.google.com/drive/folders/1Q6D9hFflt5k1ZecC675FDgBILGVJduCV?usp=sharing

 

Dányi Ágnes

intézményvezető helyettes

szervező


 

Az ENSZ 2015 szeptemberében indította útjára a „Project Everyone” kampányát, amelyben a Világ Legnagyobb Tanórája keretében a 17 újonnan megfogalmazott Globális Célját szeretné megismertetni a gyerekekkel. A kezdeményezéshez világszerte számos ország – köztük Magyarország is – csatlakozott. A Világ Legnagyobb Tanórája az első nemzetközi oktatóprojekt, amelyen keresztül a gyermekek világszerte egy időben megismerhetik a fenntartható fejlődést szolgáló Globális Célokat, amelyek a társadalom kiemelt problémáira kívánnak megoldást nyújtani, többek között a mélyszegénység felszámolásával, az esélyegyenlőség megteremtésével, a minőségi oktatás biztosításával és a környezetünk védelmével.

Az immár ötödik alkalommal megrendezésre kerülő nemzetközi programsorozat fő célja, hogy 2019. szeptember 30. – október 4. között minél több általános- és középiskola csatlakozzon a kezdeményezéshez, és a pedagógusok normál tanítás keretei között megtartsák a tanórát. 

A 2019. évi Világ Legnagyobb Tanórájának magyarországi kiemelt témája a biodiverzitás, a biológiai sokféleség megőrzése. 

Iskolánkból a 4.a, 4.b, 5.a, 6.b, 7.a, 7.b osztályok kapcsolódtak be a VLT oktatási projektbe.

 

Zelenainé Valaczkai Gyöngyi

öko munkaközösség-vezető

 

 
 
2019. szeptember 16-22. között tartottuk meg a Mozdulj a klímáért! akcióhetet. Azért választottuk ezt az időpontot, mert ugyanekkor volt az Európai Mobilitási Hét, aminek témája a gyaloglás és a nem motorizált közlekedés, mottójának pedig a „Sétálj velünk!” felhívást választották. Illetve szeptember 21. a takarítási világnap, szeptember 22. az Európai autómentes nap volt. Ezen események céljai szervesen kapcsolódnak, jól kiegészítik egymást. Tanulóinkkal beszélgettünk ezekről, a városi rendezvényeket, lehetőségeket népszerűsítettük körükben.

A sikeres megvalósítás érdekében már előző héten megismerték az osztályfőnökök a feladatokat, megkapták a pecsétgyűjtő lapokat, megbeszéltük a zöld mérföldek számításának módját. Közösségi feladatnak a faölelést választottuk, amit osztályonként valósítottunk meg.

Ehhez kapcsolódóan az élő fa életkorának, magasságának meghatározási lehetőségét is megismerték tanulóink.

A képek az alábbi linken érhetők el:

https://drive.google.com/open?id=1tLS2KySI4E-2sXhb8s9S6aEjlvVE1VCR

Az akcióhéten mindenki szorgalmasan gyűjtötte a pecsétjeit, számolta az összegyűjtött mérföldjeit.Összesen 1855 zöld mérföldet gyűjtöttünk a környezettudatos utazásokért.

2088 zöld mérföld járt a húsmentes és helyi élelmiszeres napi étkezések után.

4257 zöld mérföldet kaptunk a közösségi feladatokban való részvételért.

Az elültetett 91 facsemetét pedig 2275 zöld mérfölddel jutalmazták. Iskolánkból 329 tanuló és 23 tanár ezzel a 10475 zöld mérfölddel járult hozzá az európai kampány sikeréhez.

Szeged, 2019. október 20.

 

        Zelenainé Valaczkai Gyöngyi

        öko munkaközösség-vezető

 

2019‐ben hetedszer hirdették meg „Mozdulj a klímáért!” kampányt.

Az idei központi gondolata a „Klímakiskövetek”, mellyel utalni szeretnének arra, hogy a jövő  generációinak, a fiataloknak fontos szerepe van a klímaváltozás folyamatában és közös felelősségünk, hogy egy élhető környezetben nőhessenek fel.

Egyéni vagy kiscsoportos szabadon választható feladatok egyike a jövő-jármű tervezése volt.

Milyen lesz a jövő közlekedése? Repülni fogunk, vagy síneken közlekedni? Az üzemanyag már biztosan nem lesz környezetszennyező.

A pályázatra beküldött alkotások rajz szakkörön készültek.

 

 


 

2019. szeptember 21-én, szombaton megtartásra került, a Herman Ottó horgászegyesület és a Szegedi Alsóvárosi Általános Iskola közös szervezésében rendezett, immár hagyományos horgászverseny.

Napsütéses reggel fogadott bennünket a Holt-Maros partján.  17 gyermek jelent meg és a horgászhelyek kisorsolása, a horgászbotok, csalik, etetőanyag kiosztása után elkezdődött a verseny.

Szinte minden kis pecás horgára jutott több-kevesebb hal. Így sikerekben gazdagon telt a délelőtt.

A verseny legügyesebb horgászai az eredményhirdetésen átvehették az érmet, az oklevelet, az édességet és az őket megillető horgászfelszerelést a Ceró Horgászbolt jóvoltából.

Gratulálunk!

 

        Molnár Tímea

        tanítónő

        szervező


 

Környezeti nevelés munkaterve 2019-2020.

Iskolai ÖKO-kódex

ÖKO munkaközösség beszámoló 2018-2019.tanév

ÖKO munkacsoport beszámolója 2017-2018.tanév

okoiskola.hu